Γ. Ψυχογιός: Χρειάζονται βαθιές τομές, όχι αποσπασματικές ρυθμίσεις και αποκλεισμοί
Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και την πολιτική προστασία, ο βουλευτής Κορινθίας και τομεάρχης Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Γιώργος Ψυχογιός, εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις και κριτική, τονίζοντας ότι, αν και περιέχει θετικά σημεία και λύνει κάποια ζητήματα, στρατηγικά δεν καλύπτει βασικές ανάγκες και περιλαμβάνει αδικίες.
Βασικές Επισημάνσεις και Κριτική του Νομοσχεδίου από τον βουλευτή:
- Το νομοσχέδιο είναι κυρίως κείμενο διαχείρισης και όχι σχεδίου ανθεκτικότητας, καθώς δεν περιλαμβάνει καμία στρατηγική για την πρόληψη, με εξαίρεση το άρθρο 5 για την εκτίμηση κινδύνων πυρκαγιών. Η πολιτεία παραμένει σε λογική «μετά τη φωτιά, μετά την καταστροφή», ενώ η πρόληψη απαιτεί καθημερινή δουλειά, σχέδιο, προσωπικό.
- Η υποστελέχωση του Πυροσβεστικού Σώματος είναι τεκμηριωμένη και σημαντική. Ανάγκη για την κάλυψη περίπου 3.500 θέσεων.
- Η δημιουργία της νέας κατηγορίας των «Επί θητεία» πυροσβεστών αντιμετωπίζει προσωρινά επείγουσες ανάγκες, αλλά δεν παρέχει μόνιμες και σταθερές λύσεις εργασίας. Η ρύθμιση περιλαμβάνει αδικίες, όπως το αυθαίρετο ηλικιακό όριο των 30 ετών, το οποίο δεν βασίζεται σε σοβαρή τεκμηρίωση και αποκλείει έμπειρο δυναμικό, ενώ το ίδιο το Υπουργείο είχε θέσει όρια 40 και 50 ετών σε προηγούμενες προκηρύξεις εποχικών πυροσβεστών.
- Ένα ελάχιστο ποσοστό των διαθέσιμων πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης έχει απορροφηθεί από το Υπουργείο. Δίνεται υπερβολική έμφαση στα εναέρια μέσα και τις εργολαβίες, ενώ παραμερίζονται οι δημόσιες δασικές υπηρεσίες, τα τοπικά σχέδια πρόληψης και οι δήμοι.
- Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με τα πυροσβεστικά οχήματα, καθώς πολλά χρήζουν επισκευής ή είναι εκτός μάχης, όπως αναδείχθηκε με το παράδειγμα της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
- Το νομοσχέδιο δεν προβλέπει ουσιαστική συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και της αυτοδιοίκησης στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας. Η διάρκεια ισχύος της κατάστασης έκτακτης ανάγκης, αν και αυξημένη, παραμένει περιορισμένη και ανεπαρκής για την έγκαιρη έναρξη έργων αποκατάστασης, όπως έχουν επισημάνει οι ίδιοι οι δήμοι.
- Η Γενική Διεύθυνση Αποκατάστασης Πτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΓΔΑΕΦΚ) είναι υποστελεχωμένη, με πολλούς συμβασιούχους. Έργα αποκατάστασης και αποζημιώσεις πληγέντων καθυστερούν δραματικά σε όλη την Ελλάδα, με χαρακτηριστικά παραδείγματα το Ζάρκο, το Δαμάσι, το Αρκαλοχώρι, τη Βρίσα και την Κορινθία.
- Απουσιάζει η πρόβλεψη για δημόσια διαβούλευση στα τοπικά σχέδια, καθώς και μηχανισμοί απολογισμού δράσεων, εποπτείας εργολαβιών και κριτηρίων επιλογής έργων. Αυτό οδηγεί σε πλημμελή αποκατάσταση και αλλαγές αναδόχων, όπως στο παράδειγμα των Γερανίων.
- Ο νόμος του 2022 για την εναέρια διάσωση και αεροδιακομιδή, που θεσπίστηκε μετά τον τραγικό χαμό του Ερμή Θεοχαρόπουλου, παραμένει σχέδιο επί χάρτου, με τραγικές συνέπειες, όπως πρόσφατα στη Δράμα.
- Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα στέγασης για εποχικούς και μόνιμους πυροσβέστες, ιδίως στα νησιά, οδηγώντας σε απαράδεκτες συνθήκες διαβίωσης.
- Άμεσες μόνιμες προσλήψεις στο Πυροσβεστικό Σώμα και τη Δασική Υπηρεσία. Αξιοποίηση και παραμονή έμπειρων στελεχών με συμβάσεις, καθώς και απορρόφησή τους στο Πυροσβεστικό Σώμα για μακροπρόθεσμες λύσεις.
- Μετατροπή των εποχικών συμβάσεων σε 12μηνες με πλήρη εργασιακά δικαιώματα και άμεση στήριξη των συμβασιούχων στην εύρεση κατοικίας στον τόπο διορισμού τους, ιδίως στα νησιά.
- Ανάπτυξη στρατηγικού σχεδίου πρόληψης με ενεργοποίηση της αυτοδιοίκησης, της επιστημονικής κοινότητας και της κοινωνίας των πολιτών.
- Αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων με κριτήρια δημοσίου συμφέροντος και όχι με εργολαβική διαχείριση της κρίσης.
- Ανάγκη δημόσιας διαβούλευσης στα τοπικά σχέδια, με μηχανισμούς απολογισμού δράσεων και εποπτεία των εργολαβιών για διασφάλιση της ποιότητας της αποκατάστασης και διαφάνεια στην επιλογή έργων.
- Εμπράκτως αναγνώριση της συνεισφοράς των πιστοποιημένων εθελοντών πολιτικής προστασίας, εντάσσοντάς τους στη μοριοδότηση για προσλήψεις και στα γενικά καθήκοντα.
- Ταχεία υλοποίηση του μεταβατικού πλαισίου για την εναέρια διάσωση και αεροδιακομιδή, με στελέχωση υπηρεσιών και ενημέρωση των δήμων και πολιτών.
- Ενίσχυση των συνεργασιών και του συντονισμού μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων τόσο στην καταστολή όσο και στην αποκατάσταση.
- Το μοντέλο ανθεκτικότητας απαιτεί μακροχρόνιο σχεδιασμό, ισχυρό δημόσιο τομέα, επένδυση στην πρόληψη και σεβασμό στις τοπικές κοινωνίες.
- Η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης αποτελεί εθνικό στοίχημα, το οποίο απαιτεί τη συνεχή παρουσία της πολιτείας με ουσιαστικές, μακροπρόθεσμες παρεμβάσεις και πολιτικές που θα θωρακίζουν τις κοινωνίες, ιδίως τους πιο ευάλωτους πολίτες.
Μπορείτε να δείτε την τοποθέτηση στο σύνδεσμο: https://youtu.be/fWVMfVNK4fk