Δύσμοιρη Παιδεία από τον Παπανούτσο, τον Γεωργούλη, τον Ακρίτα, τον Ράλλη κατέληξες… στα χέρια της Κεραμέως

Η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα Α.Ε.Ι. κατέγραψε τις καταστροφικές συνέπειες των αλλαγών που προώθησε η Υπουργός Παιδείας κα. Κεραμέως με τη στήριξη του Πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη.

Αλλαγές ενός ανορθολογικού και ανάλγητου συστήματος που είχαν να κάνουν με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.), τις αλλαγές στο μηχανογραφικό της επιλογής των τμημάτων και άλλα. Όλες οι αλλαγές θεσμοθετήθηκαν στη μέση της σχολικής χρονιάς 2020-21και εφαρμόστηκαν στο τέλος της χρονιάς με τραγικά αποτελέσματα. Είναι πρώτη φορά που Υπουργός Παιδείας εξαγγέλλει σαρωτικές αλλαγές χωρίς να υπάρχει χρόνος προσαρμογής.



 

Οι αμείλικτοι αριθμοί αναφέρουν ότι:

  1. Από τους 103.000 υποψηφίους στα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, τις Στρατιωτικές και Αστυνομικές σχολές, πέρασαν 63.000 περίπου, ήτοι 000 μαθητές που συμμετείχαν στις εξετάσεις έμειναν εκτός.
  2. Από τις 79.000 θέσεις εισακτέων καλύφθηκαν 63.000, δηλαδή 000 θέσεις έμειναν κενές και πολλά τμήματα έμειναν χωρίς φοιτητές.
  3. Περισσότεροι από 22.000 υποψήφιοι των ΓΕΛ δεν έκαναν μηχανογραφικό εξαιτίας της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, ενώ πολλοί αποκλείστηκαν από τις Σχολές προτιμήσεως τους από το συνδυασμό της Ε.Β.Ε. και των ειδικών μαθημάτων.
  4. 168 πανεπιστημιακά τμήματα καταμετρούν άδεια έδρανα πρωτοετών φοιτητών και φοιτητριών.
  5. 21 από 24 Α.Ε.Ι. πλήττονται από τη μείωση των φοιτητών.

Ο κάτωθι πίνακας είναι πολύ χαρακτηριστικός:

  • 16 Σχολές με 0 εισαχθέντες
  • 18 Σχολές με 1 εισαχθέντα
  • 5 Σχολές με 2 εισαχθέντες
  • 6 Σχολές με 3 εισαχθέντες
  • 4 Σχολές με 4 εισαχθέντες
  • 7 Σχολές με 5 εισαχθέντες
  • 4 Σχολές με 6 εισαχθέντες
  • 2 Σχολές με 7 εισαχθέντες
  • 3 Σχολές με 8 εισαχθέντες
  • 3 Σχολές με 9 εισαχθέντες

Μεταξύ των θυμάτων:

  • Η Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων με 103 λιγότερους αξιωματικούς των όπλων.
  • Το τμήμα Αρχιτεκτόνων Ξάνθης του Δ.Π.Θ. με 0 επιτυχόντες από τα ΓΕΛ.
  • Το τμήμα Δασολογίας και φυσικού περιβάλλοντος Δράμας του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος με 0 επιτυχόντες από τα ΓΕΛ.

Μεγάλες απώλειες σε Περιφερειακά τμήματα, ειδικά των Ακριτικών περιοχών, που δημιουργούν πλέον περιορισμό κίνησης και ζωής στις ακραίες Ελληνικές περιοχές. Η μεγάλη μείωση του συνολικού αριθμού των εισαχθέντων δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην ομαλή συνέχιση της λειτουργίας των σχολών, στην εκπαίδευση εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού σε ευαίσθητες περιοχές και τομείς για την τοπική και γενικότερα για την ελληνική οικονομία.

Κατά την Κυβέρνηση ωριμάζουν οι συνθήκες για επικείμενο κλείσιμο Σχολών και περιορισμό των επιλογών των υποψηφίων. Χιλιάδες τα κενά σε όλες τις Σχολές, στη Γεωπονία, στη Δασολογία, στα Μαθηματικά, στη Φυσική, στη Φιλοσοφία, στη Φιλολογία, στην Ιστορία, στην Αρχιτεκτονική, στην Τοπογραφία και σε άλλα.

Το δίδυμο που χειρίζεται τις τύχες του Ελληνικού Δημοσίου Πανεπιστημίου και της Ελληνικής παιδείας γενικότερα, Πρωθυπουργός και Υπουργός, δεν έχουν προσωπική εμπειρία από τα Ελληνικά πανεπιστήμια, δεν έχουν φοιτήσει σε αυτά, ούτε γνωρίζουν τα προβλήματα από μέσα. Σε κλίμα αδιαφορίας για το τι συμβαίνει σε κάθε Ελληνική οικογένεια, στη δύσκολη εποχή της πανδημίας, έθεσαν περιορισμούς και όρια επιτυχίας για να ωθήσουν τους νέους συνειδητά στην ιδιωτική εκπαίδευση και να περιορίσουν το δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

Και όλα αυτά κατά την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Κεραμέως έγιναν για να μην «εγκλωβίζονται» οι 40.000 νέοι και νέες πλέον στα Πανεπιστήμια, για το οποίο επαίρεται η Κυβέρνηση.

Οι περισπούδαστες δηλώσεις της κας Υπουργού συνεχίστηκαν με το ότι θα προκύψει όφελος και αναβάθμιση των πανεπιστημίων. Μένει μόνο να εξηγήσει πώς το τμήμα Δασολογίας και φυσικού περιβάλλοντος Δράμας αναβάθμισε το επίπεδο των σπουδών της με το να μην έχει κανένα φοιτητή ή το τμήμα Αρχιτεκτόνων της Ξάνθης της ακριτικής Θράκης με μηδέν φοιτητές θα συνεχίζει να λειτουργεί αναβαθμισμένο.

Οι κατ’ ευφημισμό αστοχίες του συστήματος ήσαν όλες σε γνώση της κας Υπουργού, Αυτές ήσαν εφαρμογή του σχεδιασμού που έχει η Κυβέρνηση για την Παιδεία. Είχε αρχίσει νωρίτερα με τη χορήγηση επαγγελματικών δικαιωμάτων σε μερικές ειδικότητες από τα ιδιωτικά κολέγια, των οποίων τα πτυχία χαμηλότερης ποιότητας και κύρους, εξίσωσαν με τα κρατικά Α.Ε.Ι. Στην κατάταξη το πρώτο κολλέγιο βρίσκεται 300 θέσεις πιο πίσω από το τελευταίο δημόσιο πανεπιστήμιο. Τα ιδιωτικά κολλέγια λειτουργούν χωρίς Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) και δεν χρειάζονται ειδικές εξετάσεις. Όσοι γράφονται, εύκολα αποφοιτούν αρκεί να καταβάλλουν τα υψηλά δίδακτρα.

Εξάλλου είναι γνωστή η θέση του κ. Πρωθυπουργού «δεν μπορούμε να πηγαίνουμε όλοι στα Πανεπιστήμια».

Στο ίδιο πνεύμα απεγκλωβισμού από τα Ελληνικά Πανεπιστήμια και εντός της παραπάνω θέσης του, κινήθηκε και ο Πρωθυπουργός της Χώρας ο κος Μητσοτάκης με τον πιο ηχηρά και θεαματικά ανεπίτρεπτο τρόπο για να «εγκλωβίσει» την κόρη του όχι σε Ελληνικό Πανεπιστήμιο αλλά σε Πανεπιστήμιο της Αμερικής στο Yale, εκεί όπου φοιτούν οι Άριστοι από όλο τον κόσμο, με τον παρά τους(!!!), και όχι οι Έλληνες πληβείοι.

Και το ιδιωτικό ταξίδι πραγματοποιήθηκε με τον πιο προκλητικό και ανόητο τρόπο, με κρατικό αεροπλάνο, ως Πρωθυπουργός της Ελλάδος για να ξεπεράσει τις απαγορεύσεις εισόδου στις ΗΠΑ λόγω Covid-19, την ημέρα που έβγαιναν τα αποτελέσματα για τους νέους και νέες της Ελλάδος, για τις δοκιμαζόμενες ελληνικές οικογένειες, ενώ η δική του οικογένεια προκλητικά και άκρως περιφρονητικά προς τους νέους που έμειναν εκτός των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, «δραπέτευσε» για τις ΗΠΑ, με 300.000 €, ποσό που απαιτείται για τις σπουδές την τετραετία στο Yale University. Χειρονομία η οποία δεν εξηγείται με όρους Πολιτικής αλλά απαιτείται διεπιστημονική προσέγγιση, με την Ψυχολογία να είναι σε κύρια θέση. Το επόμενο βήμα της κυβέρνησης θα είναι η κατηγοριοποίηση των μαθητών με διαχωρισμούς και αποκλεισμούς, όπου η μόρφωση των παιδιών θα εξασφαλίζεται από λίγες οικογένειες που θα διαθέτουν τις απαιτούμενες υποστηρικτικές δυνατότητες. Κατά την κυβέρνηση, τα σχολεία, οι σχολές, το εκπαιδευτικό σύστημα στοιχίζουν πολύ ως εκ τούτου πρέπει να βρεθεί τρόπος, σε πρώτη φάση, να μειωθούν οι δαπάνες και στο τέλος η παιδεία να συρρικνωθεί και τεθεί εκτός της ευθύνης του κράτους.

Το αίτημα του λαού μας για βελτίωση της παιδείας είναι συνεχές και αποτελεί καθολική απαίτηση. Αυτή η κυβέρνηση το μετασχημάτισε σε ένα κοντόθωρο σύνθημα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης με τα γνωστά πλέον καταστρεπτικά αποτελέσματα. Ουσιαστικά περιορίστηκε σε κάποιες αλλαγές στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, στην ανακατανομή των ωρών διδασκαλίας, σε επεμβάσεις τεχνοκρατικού χαρακτήρα και σε επιδερμικές προσεγγίσεις των προβλημάτων, τα οποία δεν αντιμετωπίζονται με μία κατ’ όνομα εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στα χαρτιά και όχι στην ουσία.

Τα διαχρονικά προβλήματα έχουν να κάνουν με τι Σχολείο επιζητούμε, ποιος είναι ο ρόλος του Σχολείου, τι άνθρωπο θέλουμε να διαμορφώσουμε, πως εξασφαλίζεται η γνώση και η αρετή, πως είμασθε ανταγωνιστικοί την εποχή της τεχνολογίας, πως αναπτύσσουμε κριτικό πνεύμα και ερευνητικές δεξιότητες και πολλά άλλα. Στις μέρες μας ο κίνδυνος για την παιδεία είναι μεγάλος και υπαρκτός. Πρέπει να αλλάξει προσανατολισμό, να οριστεί και πάλι ως ανθρωποπλαστικό ιδανικό, ως απαίτηση αρετής και γνώσης, ως αναζήτηση της αλήθειας, ως αξία αυθύπαρκτη, που κάνει τους νέους να συμβιώνουν ως άνθρωποι. Όλα αυτά δρομολογούνται μόνο με τη συνεργασία και συμμετοχή όλων, σε μία αναγκαία κουλτούρα συνεννόησης, της κυβέρνησης, των πολιτικών δυνάμεων και φορέων, της επιστημονικής κοινότητας, των φοιτητών με ουσιαστικές συζητήσεις και διαβουλεύσεις. Έτσι θα εξασφαλιστεί ένα σύγχρονο και Δημοκρατικό Εκπαιδευτικό Σύστημα που θα προσφέρει αληθινή και ελεύθερη παιδεία με την συμμετοχή των νέων χωρίς αποκλεισμούς.

 

Δρ. Απόστολος Ε. Παπαφωτίου

Πολιτικός Μηχανικός Ε.Μ.Π.

Οικονομολόγος Ε.Κ.Π.Α.